Stegte Ris.

Igår lavede jeg stegte ris i et forsøg på at efterligne en kinesisk restaurant hvor jeg plejede at købe mine stegte ris inden jeg blev veganer. – Den indeholder så både kylling og æg og gud ved hvad, men nu har jeg lavet en vegansk version som smager godt og med overskuelige ingredienser. 🙂

Du skal bruge:

Ris

Frosne ærter

Et hvidt løg.

Gulerødder

1 spsk. sojasovs

salt

Planteolie. (Jeg brugte et mix af raps og solsikkeolie men gætter på at det virker ligeså fint med bare én af dem. )

Fremgangsmåde:

Start med at koge dine ris i en gryde med låg på. Jeg lod mine koge i ca 15 min. Herefter skal du samle risene i en skål og sætte dem i køleskabet og lade dem køle af. Det er vigtigt er risene er kolde inden du skal bruge dem.

De frosne ærter skal i en lille skål hvor de kan tø lidt op inden de skal bruges.

Mens du venter kan du begynde at skære løget og gulerødderne ud i forholdsvis små tern.

Når alt er klar skal du sætte en pande over og putte lidt af den valgte olie i. Smid så løgene i og lad dem blive lidt gyldent brune. Så fylder du ris, ærter og gulerødder i og vender det rundt. Mix så sojasovsen i og bland godt – evt drys med lidt salt og lad det stege i god tid under omrøring.

11056890_10204236947700675_798391702_n (1) Her er mit resultat. Jeg tror en wok gryde fungere bedst, men da jeg ikke har en, har jeg bare brugt min største pande istedet.

Jeg har ikke skrevet hvor stor en andel ærter og gulerødder der skal i, da det afhænger lidt af en selv, hvor mange grønsager man har lyst til at smide i og hvad man selv synes smager godt. Jeg målte heller ikke mine af men smed bare i hvad jeg syntes virkede passende. 🙂

Velbekomme.

Skriv et svar

